Változtatni kéne, de mit és hogyan?

Életmódváltás a gyakorlatban

Az életmódváltás a legsemmitmondóbb kifejezések egyike. Széttárt karral álltam én is, hogy hogyan kéne megtölteni tartalommal, és még inkább, hogy mi tartozik ide, vagy mi nem. Mivel eddig nem láttam olyan támpontot, amely megfelelt volna minden elvárásomnak, én magam hoztam egy megoldást, amit most bedobok a közösbe.

pexels-tatiana-syrikova-3975580.jpg

A DAVE blog arról szól, hogy a kövérségnek – az esetemben legalábbis – mentális problémák állnak a hátterében, és ezek ellen hogyan lehet küzdeni, hogyan segíthetek saját magamon, és a környezetem mit tehet, vagy mit ne tegyen, ha ebben támogatna. Ahhoz, hogy valódi változást érhessek el, fontos tudni, mi a kiindulópont, mik jelentik a problémát, a legnagyobb kihívást, illetve hogyan hatnak ezek az egészséges életmód törekvéseimre.

A pszichológusom javaslatára elkezdtem tavaly vezetni egy ún. hangulatnaplót, ennek köszönhetően pár triviális, és amúgy logikus dologra jöttem rá (nyilván utólag minden az):

  1. Nagyon jó minőségű, rendszerezett étkezési kultúrám alakult ki, amelyet egészen addig tudtam tartani, ameddig nem érkezett egy erős, személyesen megérintő, külső inger (értsd jól: a szakmai kihívások csak 1-2 órára zaklatnak fel, ellenben, ha a személyemet, saját készségeimet vagy értékeimet éri csapás, azonnal összeomlok).
  2. Igazán mélyre a rosszul beidegződött kapcsolati dinamikáim taszítanak.
  3. Elképesztően, már-már ijesztő mértékben impulzus-vezérelt a viselkedésem.
  4. Túl hamar akarok szintet lépni, amely nyilván nem sikerül, emiatt kudarcként könyvelek el minden önfejlesztő kísérletet (tipikusan egyet előre, kettőt hátra effektus).

Ennek tükrében a 2021-es évem a rossz minták kiküszöbölésével fog telni, nevesint:

  1. Továbbra is igyekszem az étkezésemet egészséges alapanyagokból, reális adagok elfogyasztásával abszolválni, az abszolút nyerő megoldásom erre a SmartFood.
  2. Egyelőre kerülöm a rossz köröket elindító szituációkat, és mihamarabb kidolgozok eredményes, békés megoldási stratégiákat, így eleve nem alakulhatnak ki kellemetlen kapcsolati helyzetek.
  3. Bármilyen impulzuscselekvés előtt várok 1-2 órát, addig úgy is elmúlik a hirtelen jött késztetés.
  4. Mielőtt rátennék még egy lapáttal – pl. heti 3 helyett heti 6 edzést iktatnék be –, csak azért is legalább 2 hétig eltolom az új szint kezdését!

„Ez remek, kedves DAVE, de mi a manót segít ez nekem, olvasónak?!”

Mivel nagyon sokat segített, hogy ráláthattam, melyek a legkritikusabb fejlődési pontok, fejlesztendő területek az életemben, az eredetileg magamnak összeállított táblázatot szeretném megosztani veled. 

IDE KATTINTVA ÉRED EL.

Az elkészítésekor több szempontot is figyelembe vettem, főleg mivel igencsak lusta ember vagyok: ha valamire időt és energiát szánok, abból minél több hasznot szeretek kisajtolni. Ennek eredményeképp a táblázat kitöltése nem rabol sok időt, napi 2-3 percet igényel. Ha rendszeresen töltöd, akkor látványosan képes kirajzolni, hogyan alakul a hangulatod, mennyit teszel meg az egészségedért. Ugyanígy azt is szemléletesen mutatja, hogy mi okozza a legtöbb problémát, mely szokást vagy képtelen beiktatni vagy pont elhagyni. 

Sokszor halljuk azt a közhelyt, hogy az adatok fontosak, tanulhatunk belőlük, a táblázat ezt hivatott megerősíteni. Hogy maximálisan kihasználhasd a rögzített adataidat, azt javaslom, hetente-kéthetente ülj le elé, és válaszold meg ezeket a kérdéseket!

  1. Milyen összefüggéseket látok a napi történések és a hangulatom alakulása között? Ha megbántanak, megaláznak, feldühítenek, vagy csak unatkozom, mit eredményez? Ha szerető gesztus ér, megnevettetnek, sikeresen hajtom végre a feladatom, elérem egy apróbb vagy nagyobb célom, az meglátszik a hangulatomon?
  2. Milyen gyakran változik a hangulatom?
  3. Milyen drasztikusan változik a hangulatom egyik napról a másikra? 
  4. Van-e ismétlődés, rendszeresség a hangulatom alakulásában? Ha van, akkor a napi történéseimben is van hasonló ciklikusság?
  5. Látok javulást, fejlődést az egészséges életmódom egyes területein?
  6. Miket tartottam fontosnak leírni tapasztalatként – amikor eredményes napot zártam?
  7. Miket tartottam fontosnak leírni tapasztalatként – amikor kevéssé eredményes napot zártam?
  8. Amikor sikerült ügyelnem az egészséges életmódra, akkor milyen volt a hangulatom?

Tudj meg minél többet a rutinodat alakító tényezőkről, lásd tisztán a viselkedésed! Ha ez megvan, változtatni is könnyebb lesz – hiszen már tudod, honnan indulsz, és merre kéne fejlődnöd.

Fontos tudnod, hogy nem vagyok szakember, csak egy önmagán görcsösen változtatni akaró nő, némi tapasztalattal a háta mögött. Ezt tartsd szem előtt, ha megfontolod a táblázat használatát!

Ha használod, ha nem, nagyon drukkolok mindkettőnk sikerének!